Takaisin sivun yläreunaan

Aurinkovoimaa kotiin ja autoon

Teksti Oodia/Heta Jyrälä | Kuvat Oodia/Mirka Happonen, Paikallis-Sähkö | Kaupallinen yhteistyö

Mitä suurempi kulutus, sitä suurempi rahallinen hyöty omasta aurinkovoimalasta on.

Sähkön hinnan kasvaessa energiaomavaraisuus puhuttaa yhä useampaa. Vuotuisesta sähkönkulutuksesta 20–30 prosenttia voidaan tuottaa itse aurinkopaneelien avulla.

– Kysynnän kasvu on näkynyt edellisten vuosien aikana selvästi. Aihe on myös yhteiskunnallisesti merkittävä huoltovarmuustekijä, sillä itse tuotettu sähkö vähentää muun muassa uusiutumattomien energialähteiden ja tuontienergian käyttöä, sanoo tiimipäällikkö Markus Toivanen Paikallis-Sähköltä. Yritys toteuttaa kaikenlaiset sähköurakoinnit isoihin ja pieniin kohteisiin.

Aurinkopaneelit voidaan sijoittaa ja kiinnittää kaikenlaisille katoille. Etelään suunnatut paneelit keräävät tehokkaimmin energiaa, mutta Toivanen kehottaa seuraamaan kiinteistön sähkön käyttöä ja sitä, milloin se on suurimmillaan.

– Maatilojen ja tehtaiden kulutus voi olla suurinta aamulla, joten paneelit voi suunnata itään. Kotitalouksissa sähköä puolestaan saatetaan käyttää eniten illalla. Sijoittelu voidaan myös hajauttaa katon itä- ja länsilappeille ja eteläiseen päätyseinään. Telineiden avulla paneelit voidaan sijoittaa myös tasakatolle tai pellolle keräämään energiaa, Toivanen kuvailee erilaisia vaihtoehtoja.

Aurinkopaneelien hankkiminen aloitetaan suunnittelukäynnistä, jolloin asiantuntija tarkastaa kiinteistön sähköjärjestelmän valmiudet. Kartoituksen jälkeen asiakas saa kiinteistöille sopivan ehdotuksen. Tilauksen jälkeen menee enintään kuusi viikkoa, että paneelit ovat asennettuina ja käyttövalmiina.

– Heti kun sähköverkkoyhtiö antaa luvan, asiakas voi kytkeä laitteet päälle itse. Sitä ennen on kuitenkin oltava tehtynä virallinen pöytäkirja asennuksesta sekä sähkönmyyntisopimus sähköyhtiön kanssa, muistuttaa Toivanen.

Sähköauto on kätevä ladata omalla laturilla. Jokaisesta taloyhtiöstä tulee löytyä vähintään yksi latauspaikka vuoden 2024 loppuun mennessä.

Ylimääräisen sähkön voi myydä sähköyhtiölle tai jemmata akkuihin. Vaikka sähköautoilun myötä akkuteollisuus kehittyykin hurjaa vauhtia, Toivanen kertoo akkujen hyödyntämisen olevan yleisempää mökeillä. Hän vinkkaa ajattelemaan sähköautoa akkuna, jonka voi ladata ylijäämäsähköllä täyteen.

– Aurinkopaneelit ja sähköauton latauspistoke ovat pitkäikäisiä hankintoja, jotka paitsi alentavat omia käyttökustannuksia, myös nostavat talon arvoa, kertoo Toivanen.

Sähköautoa ei saa pitkäkestoisesti ladata tavallisesta pistorasiasta, joten sähkö- ja hybridiautotalouksiin oma latauspistoke on ehdoton hankinta. Useimmiten omakotitaloissa sulakkeet ovat liian pienet, joten laturiin asennetaan samalla kuormanhallinta. Tällä varmistetaan se, että sähkö riittää kaikkeen tarpeelliseen.

– Latureiden hinta on asennettuna 1 400–2 200 euroa. Matalatehoisin laturi on edullisin, ja sillä saa ladattua 200–250 kilometriä yön aikana. Suurimmalle osalle tämä riittää, sillä ihmisten keskimääräinen päivämatka on 50 kilometriä, sanoo Toivanen.

Taloyhtiöille on myös määrätty lakiin pakotteita tarpeeksi suurien latausvalmiuksien toteuttamiseen uudisrakennuksiin tai laajamittaisesti korjattaviin rakennuksiin. Ennallaan säilyviin taloyhtiöihinkin on asennettava vähintään yksi latauspaikka vuoden 2024 loppuun mennessä.

Toivanen muistuttaa, että aurinkopaneelien hankintaan voi hakea kotitalousvähennystä. Huomioitava osuus on 40% asennuksen kustannuksista. Lisäksi taloyhtiöt voivat saada ARA-tukea jopa 35 prosenttia myös latausinfran rakentamiseen.

Kaupallinen yhteistyö

Yhteistyökumppani

Paikallis-Sähkö Oy

Ketotie 11, 70700 Kuopio
Jaa artikkeli

Tekijät

Heta Jyrälä
Mirka Happonen