Takaisin sivun yläreunaan

Kuinka kasvattaa yrityksen verkkojalanjälkeä? 

Teksti Oodia/Heta Jyrälä

Verkkojalanjälki tarkoittaa digitaalista löydettävyyttä. Mitä enemmän osumia saat hakukoneessa, sen parempi.

Verkkojalanjälki muodostuu kaikesta siitä sisällöstä, mitä yrityksestäsi tai organisaatiostasi on tuotettu. Mitä enemmän sisältöjä on, sitä suurempi on myös verkkojalanjälki. Jalanjäljen suuruuteen vaikuttaa kaikki itse tuotettu sekä asiakkaiden tai muiden tahojen tuottamat sisällöt.

Suurin osa ihmisistä aloittaa ostoprosessinsa googlamalla, joten varmista, että yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi ovat tulosten kärkikahinoissa. Hakukoneoptimoinnin lisäksi omaa verkkojalanjälkeä voi kasvattaa tuottamalla monipuolisesti erilaista sisältöä ja mielellään moniin kanaviin.

Poimin tähän muutaman vinkin siihen, miten verkkojalanjälkeä voi kasvattaa sisältöjen avulla.

Vinkkejä verkkojalanjäljen kasvattamiseen

1) Varmista verkkosivutekstisi ajantasaisuus

Hakukoneessa sijoittumiseen vaikuttavat pitkälti kolme asiaa: sivuston tekniikka, sisältö ja linkit. Jos jätetään tekniikka sen alan ammattilaisille, jää itselle tehtäväksi timanttinen sisältö. Voit selvittää missä kohtaa Googlea olet, kun haet yritystäsi selaimen yksityisellä ikkunalla.

Hyvät verkkosivutekstit auttavat yritystäsi nousemaan luonnollisesti kohti hakukoneen kärkipaikkoja. Kun sisältö on tuoretta, monipuolista ja relevanttia, se vastaa potentiaalisen asiakkaan tekemään hakuun. Google tykkää, kun yhteystiedot ovat kunnossa ja kaikki sivustolle tulevat sekä sieltä lähtevät linkit menevät luotettaville sivuille.

2) Toimi asiantuntijana

Sisältömarkkinoinnin keinoin voit toimia oman alasi asiantuntijana. Anna potentiaalisille asiakkaille ohjeita, vinkkejä ja neuvoja oman tuotteesi tai palvelusi hyödyntämiseen. Sisältömarkkinointi on ennen kaikkea asiakkaan auttamista, hänen kysymyksiinsä vastaamista sekä luottamuksen rakentamista.

Tee omia blogipostauksia, asiantuntija-artikkeleita tai vaikkapa oppaita, joissa avaat tuotteesi hyötyjä. Pyydä myös asiakkaitasi kommentoimaan kokemuksiaan esimerkiksi referenssitarinan muodossa. Voit jakaa tietämystäsi myös podcasteissa tai omilla somekanavillasi. Tai kenties voisit kirjoittaa vieraskynän alan lehteen tai johtavalle digialustalle.

3) Jaa olemassa olevia sisältöjä

Ja kun sisältö on kerran tehty, sitä kannattaa myös jakaa huolella. Samoja blogipostauksia tai oppaita voi jakaa useammankin kerran, mikäli muutoksia ei ole tullut. Ja jos on, niin sitten vain päivittämään! Googlen algoritmit tykkäävät myös siitä, että sisältöjä luodaan ja päivitetään tasaisesti.

Hyvin rakennetut sisällöt jättävät verkkojalanjäljen lisäksi myös muistijäljen. Tehokkainta on boostata tehtyjä sisältöjä maksetulla markkinoinnilla.

Sisällöntuotanto vaatii aikaa, joten on hyvä muistaa, ettei kaikkea tarvitse tehdä itse. Mikäli itseltä uupuu ideat tai aika, pistä meille viestiä, niin laitetaan sisällöt rullaamaan! 

Jaa artikkeli

Kirjoittaja

Heta Jyrälä