Takaisin sivun yläreunaan

ERG-hankkeen vaikutus Pohjois-Savossa

Teksti Oodia | Kuvat Kuopio-Tahko markkinointi | Kaupallinen yhteistyö

Kokosimme yhteen European Region of Gastronomy (ERG) -hankkeen vaikutuksia Pohjois-Savossa.

Pohjois-Savon maakunta on Euroopan ruokamaakunta (ERG eli European Region of Gastronomy) vuosina 2020–2021. Lue lisää tästä (linkki) >

Aluebrändäys

ERG-hankekokonaisuus on toimillaan lisännyt Pohjois-Savon alueen näkyvyyttä. IGCAT vakuuttui Pohjois-Savon vetävyydestä ja ruokakulttuurista vuonna 2017, jonka jälkeen rattaat lähtivät pyörimään ja alueen brändityö alkoi kunnolla.

Pohjois-Savon ERG-kokonaisuus on saanut loistavaa näkyvyyttä ja se onkin nostettu esiin mediassa Madventures Suomi -matkaoppaassa. Oppaassa esitellään Pohjois-Savon matkailun helmiä ja luonnollisesti alueen uniikkia ruokatarjontaa.

Alueen vetovoimaa on lisätty toteuttamalla Savonian Secret -lyhytelokuva, joka kertoo pohjoissavolaisista tuottajista, lähiruoasta ja luonnontuotteista. Elokuva vie katsojat Pohjois-Savon gastronomian alkulähteille ja paljastaa sen monipuolisen sekä maukkaan alkutuotannon salaisuudet.

Makumittelö-minisarjassa kolme sosiaalisen median vaikuttajaa saavat tehtäväkseen etsiä Pohjois-Savon parhaat ja puhtaimmat raaka-aineet. Jaksoissa seurataan vaikuttajien seikkailua metsissä ja paikallisten yrittäjien luona.

Alueen brändityö on toiminut hyvin ja esimerkiksi Visit Finland nostaakin Kuopion ERG:n top viiden parhaan Suomen matkailukohteen joukkoon vuonna 2021.

Aluekehitys & matkailu

Alueen ruokamatkailu, laadukkaat elintarvikkeet ja palvelut nousevat valokeilaan monipuolisesti niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Yhteistyön tavoitteena on alueen elinvoimaisuuden sekä erityisesti alueen ruoka-, matkailu- ja luovien alojen yritysten liikevaihdon kasvu. Pohjois-Savon gastronominen suunnitelma ja yritysten klusteri- ja verkostomallit sekä ruokaan liittyvien hyvinvointimatkailutuotteiden kehitys tukevat kokonaisuutta, jossa tarjotaan yrityksille koulutuksia, työpajoja, tuotekehitystä, sparrausta sekä verkostoitumista.

Ruokamatkailu

Yksi tapa lisätä Pohjois-Savon ruokamatkailua on kehittää vuosittaisia tapahtumia. SATOA-ruokafestivaalien lähiruokakonsepti tuo villiruoan metsästä ja satokauden maut tutuiksi herkullisilla kaupunkifestivaaleilla. Tapahtumat ovat saavuttaneet noin 20 000 kävijää, ja mukana tapahtumissa on ollut noin 30 ravintolayritystä, jonka lisäksi saman verran yrityksiä on mukana ohjelmassa ja tuotannossa. Festivaali onkin valittu yhdeksi Suomen ruokamatkailun kärkituotteista. Kärkituotteena tapahtuma edustaa suomalaista ruokamatkailuosaamista valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin.

Lisäksi juhlavuoden kattaukseen kuuluvat muun muassa Suonenjoen Mansikkakarnevaalit, Iisalmen Oluset, Varkauden Sampea ja Sampanjaa sekä Lapinlahden juusto- ja viinijuhlat.
Yritysten tiiviin yhteistyön tuloksena on syntynyt uusia ruokamatkailutuotteita, joista pääsevät nauttimaan niin yksittäiset matkailijat kuin suuremmatkin seurueet. Valittavana on liki 40 valmista opastettua ohjelmaa ryhmille.

Kansainvälisille vierailijoille alueen ruokakulttuuri, suomalainen puhdas ja lähellä tuotettu ruoka sekä suomalainen elämäntapa ovat maistuva ja kokemuksen arvoinen elämys.

Lähiruoka

Pohjois-Savon alueella toimii monipuolinen REKO-tarjonta, jonka avulla kuluttajat saavat lähiruokaa vaivattomasti. Kuopion kauppakeskus Matkuksessa järjestettävät lähiruokatorit tuovat tuottajien tuotteita tutuksi kaikelle kansalle.

Paikallisia raaka-aineita ja pohjoissavolaista ruokakulttuuria tehdään tunnetuksi myös lapsille, nuorille, ikääntyville ja maahanmuuttajille konkreettisesti osallistaen, maistaen ja kokien. Esimerkiksi Kuopion alueen lähiruokaviikko näkyi voimakkaasti oppilaisten ravintoloissa, joissa pidetään myös säännöllisesti lähiruokapäiviä.

Kansainvälisyys

Kansainvälisen European Region of Gastronomy -verkoston kanssa rakennetaan vastuullisia, pysyviä toimintamalleja tavoitteellisesti. Täällä julkistetut, kehitetyt ja toteutetut asiat leviävät Eurooppaan ERG –verkoston ja IGCAT -yhteistyön avulla – ja toisinpäin.

ANTI Contemporary Art Festival on Suomen kansainvälisin festivaali ja myös maamme merkittävin nyky- ja performanssitaiteen festivaali. ERG:n yhteistyön merkeissä festivaalin teemana toimi vuonna 2020 ruoka.

Vastuullisuus

ERG-tunnus yrityksen ovessa, ruokalistalla tai verkkosivuilla kertoo yrityksen olevan alueen ruokamatkailun helmi. Asiakkaalle tunnus viestii paikallisista ja aidoista, vastuullisesti tuotetuista tuotteista sekä palveluista. Tunnusta käyttävät yritykset ovat sitoutuneet kehittämään toimintansa ympäristöllistä, taloudellista sekä sosiaalista vastuullisuutta, ja haluavat tukea alueen hyvinvointia suosimalla tuotteissaan muun muassa lähiraaka-aineita.

Maailmaluokan tähdet

Pohjoissavolainen ruoka on myös arvostettu ja palkittu myös kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Euroopan ensimmäisessä Local Food Gift Challenge -kilpailussa valittiin Euroopan parhaat ruoka- ja keittiötavaralahjat, joista 4/10 tuli Pohjois-Savosta. Näihin lukeutuivat kaksi Willimaku-lahjapakettia, Haapaniemen Valkosipulihauki-säilyke sekä Kuopio-hunaja.

Kansallisesti ja kansainvälisesti palkittuja yrityksiä ja tuotteita on Pohjois-Savon alueella muun muassa Lignell & Piispanen (IWSC, World Spirits, Gin masters), Nenosen Mansikkatila (vuoden juhlajuoma 2019), RPS Brewing, Iso-Kallan Panimo (Suomen parhaat oluet), Burger5, Gastrobar B/P (Suomen parhaat burgerit). Lisäksi Kuopiosta löytyy Suomen kaunein kauppahalli (Apu-lehden järjestämässä äänestyksessä).

Great Taste Awards arvioi viime vuonna sokkomakutestinperusteella kuopiolaiset kalatuotteet kylmäsavustetun lohifileen ja paahtosavustetun kirjolohifileen korkeimpaan laatuluokkaan eli kolmen tähden Great Taste -tunnuksen arvoiseksi.

Vuonna 2016 Glorian Ruoka & Viini -lehden lukijaäänestyksellä parhaaksi ravintolaksi valikoitui Urban, jonka omistaa Top Chef-voittaja ja ambassador Anssi Kantelinen. Voitokas kulku on myös jatkunut, sillä ravintola on voitostaan lähtien pitänyt sijaa listan kymmenen parhaan joukossa.

Yhdessä enemmän

ERG-hankekokonaisuus on tuonut yhteen alueen toimijoita ja yhteistyö on kasvanut entisestään. Hanke yhdistää alueen toimijoita, järjestämällä erilaisia työpajoja, verkostoitumistilaisuuksia ja koulutuksia. Näin yritykset ja toimijat törmäytetään ja saadaan pohtimaan uusia yhteistyön muotoja. Alueelle on syntynyt yhteistyössä muun muassa uudenlaisia ruokaa ja kulttuuria sekä hyvinvointi sisältäviä ohjelmanumeroita, ruokakävelyitä ja herkullisia bussiretkiä.

Vuonna 2019 laadittu Pohjois-Savon gastronominen strategia saattoi yritykset samaan pöytään miettimään Pohjois-Savon ruokamaakunnan tulevaisuutta. Visiona on, että Pohjois-Savo nousee maailmankartalle “mualiman kulinaarisena napana”.

Kokonaisuus toteutuu Itä-Suomen ProAgrian ja Maa- ja kotitalousnaisten, Kuopion kaupungin, SawoGrow:n sekä Savonia AMK:n hankeyhteistyönä. Mukana on nyt yli 80 yritystä, tapahtumatoimijaa, oppilaitosta ja kehittämisorganisaatiota koko maakunnan alueelta.

Kaupallinen yhteistyö

Yhteistyökumppani

European Region of Gastronomy – Kuopio Region 2020–2021

Pöytä on katettu: Koe mualiman kulinaarinen napa ja Euroopan herkullisimmat vuodet 2020–21 www.tastesavo.fi
Jaa artikkeli