Takaisin sivun yläreunaan

Kolme vinkkiä brändiuudistukseen

Teksti Oodia/Heta Jyrälä | Kuvat Funlus Oy | Kaupallinen yhteistyö

Onnistunut brändiuudistus alkaa huolellisesta pohjatyöstä ja yrityksen vahvuuksien esille nostamisesta.

Hyödynnä ammattilaista

Brändiuudistus on projekti, jonka toteuttamisessa kannattaa hyödyntää alan ammattilaisia. Joskus brändille riittää kevyt päivitys tai ydinviestin kiteytys, mutta joskus tarvitaan laajempaa uudistusta. Usein brändiuudistus mielletään lähinnä visuaalisen ilmeen päivittämiseksi, mutta käytännössä läpi käydään myös muun muassa sellaisia asioita, kuten millä äänensävyllä yritys kommunikoi ja mihin yrityksen olemassaolo perustuu. Taustatyön pohjalta luodaan muun muassa visuaalinen ilme sekä uudet markkinointimateriaalit ja verkkosivusto.

Luo erottuva yritysilme

Huolitellulla ja hyvin suunnitellulla yritysilmeellä yritys erottuu kilpailijoista ja herättää tunteita asiakkaissa. Laadukas yritysilme ja selvä viestintä auttavat asiakkaita löytämään olennaisen tiedon nopeasti ja vaivattomasti. Samalla onnistuneella viestinnällä säästetään asiakkaiden aikaa, helpotetaan ostopäätöksen tekoa sekä lisätään myyntiä, sillä brändeihin luotetaan ja niiltä myös halutaan ostaa. Kiinnostava viestintä vaikuttaa asiakkaiden sitoutumiseen ja innostumiseen yrityksen brändistä. Visuaalisen suunnittelun ammattilaiset vastaavat siitä, että yritysilme on johdonmukainen, mielenkiintoinen ja yrityksen liikeideaa tukeva.

Yhtenäistä viestisi

Mitä perusteellisempi brändiuudistus on, sitä useampia toistoja sen jalkauttaminen asiakkaille vaatii. Prosessia helpottaa, kun kaikki yrityksestä lähtevä markkinointiviestintä on yhtenäistä. Yhtenäinen viestintä toimii läpi markkinoinnin kanavaviidakoiden, kun kuvamaailma, värimaailma, typografia ja viestinnän äänensävy pysyvät samana kaikkialla.

Yritysilme pysyy yhtenäisenä erilaisissa markkinointiympäristöissä, kun sen tukena on selvä, ajantasainen ja toimintaa nopeuttava visuaalinen ohjeisto. Jos yritys laajenee tai yritykseen tulee lisää henkilökuntaa, ohjeisto auttaa henkilöstöä omaksumaan visuaalisen ilmeen vaivattomammin.

Mainostoimisto Funlus toteutti myös itselleen brändiuudistuksen. Uudessa brändissä tuttu keltainen väri ja pyöreät muodot ovat edelleen kantava voima.

 

Kaupallinen yhteistyö

Yhteistyökumppani

Funlus Oy

Matintie 21 A, 73300 Nilsiä
Jaa artikkeli

Tekijät

Heta Jyrälä