Oppimiskulttuuria työpaikoille

Teksti Oodia/Joona Paakkanen | Kuvat Oodia/Mirka Happonen | Kaupallinen yhteistyö

Ei oppi ojaan kaada, eikä tieto tieltä työnnä. Sananlaskun viisaus korostuu nykyaikana, jolloin oppimisen merkitys ulottuu yhä enemmän myös työelämän puolelle.

Modernissa työympäristössä itsensä jatkuva kehittäminen on osa työprosessia. Yksilön vastuu osaamisestaan kasvaa, mutta muutos asettaa haasteita myös koulutusjärjestelmälle.

Pohjois-Savon alueella toimiva SnellmanEDU on vuosikymmenten ajan toiminut sivistystyön lähettiläänä. Koulutusten lisäksi se tuottaa nykyään myös muita oppimispalveluita yrityksille, julkisyhteisöille ja yhdistyksille. Vuonna 2018 pilotoitu Learn@Work-palvelumalli antaa tukea erityisesti työssäoppimisen haasteisiin.

‒ Palvelu auttaa organisaatioita ensin kartoittamaan työyhteisön vahvuudet ja kehittämiskohteet oppimisen näkökulmasta. Tämän jälkeen lähdetään luomaan työyhteisökohtaisia ratkaisuja, joilla työpaikoista tehdään myös oppimispaikkoja, SnellmanEDUn rehtori Soili Meklin toteaa.

Learn@Work-palveluun kuuluva Oppimisagenttivalmennus on innostava tapa kehittää oppimiskäytäntöjä. Meklinin mukaan agentit ovat yrityksen työntekijöitä, jotka omalla esimerkillään sparraavat toisia työntekijöitä oppimiseen liittyvissä asioissa. Motivoinnin lisäksi he auttavat johtoa kehittämään organisaatiota kannustavasti ja ketterästi oppiviksi työpaikoiksi.

Oppimisagenttivalmennus voidaan toteuttaa joko työyhteisölle räätälöitynä tai kaikille avoimena ryhmävalmennuksena.

‒ Seuraava valmennus on suunnitteilla vuodelle 2021. Kukin mukana oleva yritys valitsee 5–8 agenttia puolen vuoden mittaiseen valmennukseen, Meklin mainitsee.

SnellmanEDUn rehtori Soili Meklin kannustaa elinikäiseen oppimiseen myös työpaikoilla.

 

‒ Valmennuksen ohessa agentit saavat käyttöönsä digitaalisen oppimisympäristön, jossa on runsaasti testejä, vinkkejä ja oppimissisältöjä työyhteisön hyödynnettäväksi. Kullekin työyhteisölle luodaan oma Learn@work-käsikirja, jotta kehitys voi jatkua, Meklin lisää.

Jotta oppiminen hyödyttää koko organisaatiota, tulee tiedon jakamisen olla tehokasta. Tätä tukevien käytäntöjen lisäksi tärkeää on oppimiselle avoin mieli: uteliaisuus motivoi etsimään tietoa ja jakamaan sitä eteenpäin.

‒ Oppiminen on myös asennekysymys. Mielen metataidot auttavat selviytymään muuttuvan työelämän haasteista, Meklin kuittaa.

Oppilaitosten tehtävänä on toimia työyhteisöjen tukena näiden kehittäessä työpaikoista myös oppimispaikkoja. Oppiminen on strateginen kilpailukykytekijä, jota pitää tietoisesti edistää ja tukea.

– Oppimiskulttuurin rakentaminen alkaa nykytilan tunnistamisesta, ja sen vuoksi olemme lanseeranneet uutena palveluna Learn@work-kartoituksen, joka paljastaa työyhteisön vahvuudet ja heikkoudet oppimisen näkökulmasta, tiivistää Meklin.

SnellmanEDU
Haapaniemenkatu 40 C
70110 Kuopio
Puh. 044 746 2840
asiakaspalvelu@snellmanedu.fi
www.snellmanedu.fi