Takaisin sivun yläreunaan

Yrittäjät katsovat tulevaisuuteen

Teksti Oodia/Heta Jyrälä | Kuvat Oodia/Mirka Happonen | Kaupallinen yhteistyö

Monipuoliset yrittäjien neuvontapalvelut on otettu kiitollisina vastaan.

Keväällä monet yrittäjistä kaipasivat akuuttia apua erilaisten tukien hakemiseen ja poikkeustilanteesta selviämiseen. Savon Yrittäjät tarttui toimeen ja oli ensimmäisiä tahoja, joka tarjosi konkreettista apua Savon Sissit -puhelinpalvelun muodossa. Sissit olivat yrittäjien verkoston vapaaehtoisia, jotka halusivat auttaa toisia yrittäjiä pahimman yli esimerkiksi akuuttineuvontaa antaen.

– Saimme paljon kiitosta, että tällainen matalan kynnyksen palvelu tuli apuun niin nopeasti, kertoo Savon Yrittäjien viestintä- ja markkinointikoordinaattori Heikki Rissanen.

Avuntarve kuitenkin jatkui, joten sissitoiminta päätettiin hankkeistaa. Kesällä syntyi ESR-rahoitteinen HelpDesk-hanke, joka auttaa PK-yrityksiä kolmella osa-alueella: akuuttineuvonnassa, yritysjärjestelyissä ja liiketoiminnan kehittämisessä.

– Yrittäjä täyttää ilmoittautumisen yhteydessä esitietolomakkeen, jonka perusteella sopiva konsultti ottaa häneen yhteyttä, kertoo Rissanen.

Kuva otettu sohvan takaa, sohvalla istuu silmälasipäinen mies läppäri sylissä, katsoen kameraa.
HelpDesk-hanke auttaa PK-yrityksiä kolmella eri osa-alueella, kertoo Heikki Rissanen.


Hankkeen konsultteina
toimii kolmetoista ympäri Suomea olevaa ammattilaista. Heistä jokaisella on omat erityisosaamisalueensa. Jos yrittäjä kaipaa apua esimerkiksi akuuttineuvonnassa tai liiketoiminnan kehittämisessä, häneen ottaa yhteyttä esimerkiksi konsultti Timo Viljanen. Hänellä on laaja näkemys pienyrityssektorista.

– Alussa akuuttipuolen puhelut painottuivat koronatukien hakemiseen, nyt puolestaan tukirahoista raportoimiseen. Lisäksi autan mielelläni esimerkiksi liiketoiminnan toimintojen ja prosessien kehittämisessä, kertoo Viljanen.

– Konsulttien roolina on ohjata yritykset oikeiden tahojen luokse. Olen saanut pelkkää positiivista palautetta, ja palvelu on nähty tarpeelliseksi. Monet ovat yksinyrittäjiä, joilla ei ole hirveästi sparrailukumppaneita, joiden kanssa keskustella asioista. Tällainen puhelimitse tehtävä matalan kynnyksen palvelu on siis todella tervetullut, kertoo Viljanen.

Viljasen mukaan sparrauspuheluita käydään tilanteesta riippuen 1–3 kappaletta ja ne kestävät yleensä noin puolisen tuntia. Vaativimmissa tapauksissa otetaan ensin nopea selonteko asiasta, minkä jälkeen konsultti perehtyy ja palaa asiaan.

– Ilahduttavaa on, että yrittäjien katse on tulevaisuudessa ja heillä on halu kehittää omaa liiketoimintaansa. Kriiseissä on myös se puoli, että ne pakottavat kehittymään – apua siihen saa tätä kautta, Rissanen summaa.

HelpDesk on ESR-rahoitteinen hanke. Sen kautta saa maksutonta konsultointiapua vielä lokakuun loppuun saakka.

Hanke pähkinänkuoressa

HelpDeskin kautta yrittäjä saa täsmäapua esimerkiksi näihin:

  • Akuuttineuvonta: tukien hakeminen, lomakkeet, avustuksista raportointi, muu käytännön apu
  • Yritysjärjestelyt: yrityssaneeraus, yrityksen hallittu alasajo, konkurssineuvonta
  • Liiketoiminnan kehittäminen: liiketoimintamallien tunnistaminen, kilpailutilanteen kartoitus, investoinnit ja tuet laajentamiseen

Kaupallinen yhteistyö

Yhteistyökumppani

Savon Yrittäjät / HelpDesk

Puh. 040 0404 346
Palvelutilaus: www.bit.ly/HDSavo

Jaa artikkeli

Tekijät

Heta Jyrälä
Mirka Happonen