Takaisin sivun yläreunaan

Kuopion menestystekijänä ihmiset

Teksti Oodia/Heta Jyrälä | Kuvat Oodia/Mirka Happonen | Kaupallinen yhteistyö

Kuopio on kaupunki, jossa on hyvä henkinen ja fyysinen saavutettavuus.

Kuopion kaupunki nousi tänä syksynä Suomen 8. suurimmaksi kaupungiksi. Kaupunginjohtaja Jarmo Pirhonen on mielissään, että haastavista ajoista huolimatta väkiluku jatkaa kasvamistaan, kaupungin rakentaminen on edelleen vilkasta ja tulevaisuutta rakennetaan laadukkaissa oppilaitoksissa sekä Savilahden innovaatiokeskittymässä.

– Tärkein menestystekijä ovat kuitenkin ihmiset. Täällä on osaamista, yrittäjyyttä ja uskoa tulevaisuuteen. 120 000 asukkaan kaupunki on vain luku, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että kaksi aikuista voi löytää opiskelu- tai työpaikan ja vielä vaihtaa sitä vaihtamatta asuinpaikkaa, iloitsee Pirhonen. Ja Kuopiossa voi asua tasokkaasti myös maaseutumaisemissa, Pirhonen lisää.

Markkinointijohtaja Kirsi Soininen on samaa mieltä. Mielikuvatutkimuksissa Kuopio sijoittuu vuodesta toiseen sijalle viisi tai ylemmäs. Ihmiset siis mieltävät kaupungin imagon kokoluokkaa korkeammalle.

– Vieraanvaraisen hengen ansiosta kaupungin ilmapiiri on täysin omanlaisensa. Kuka tänne tuleekaan, löytää yhteisönsä toimia, sillä myös yritysten välinen yhteistyö toimii hyvin. Se on henkistä saavutettavuutta, kertoo Soininen.

Soininen kuvaa Kuopiota myös idän ja lännen välissä sijaitsevaksi keskuskaupungiksi, jonka vaikutuspiirissä on yhteensä jopa miljoona ihmistä. Kaupunkiin pääsee edelleen lentäen sekä jatkossa entistä parempaa Viitostietä ja Itärataa pitkin.

– Meillä on yksi tiheimmin rakennetuista kaupunkikeskustoista. Kompaktissa kaupungissa aikaa jää elämiseen. Täällä voi liikkua kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen ehdoilla. Ja onhan meillä Pohjoismaiden ensimmäiset sähköavusteiset kaupunkipyörät, muistuttaa Pirhonen.

Kaupunginjohtaja Jarmo Pirhonen ja markkinointijohtaja Kirsi Soininen näkevät Kuopion kaupungin tulevaisuuden valoisana.

 

Pirhonen ja Soininen kannustavat kaikkia pitämään ääntä kaikista alueen hyvistä asioista. Työkaluiksi tähän on luotu Kuopio Highlights -verkkosivusto ja Kuopio by Nature -lehti. Verkkosivustolta löytyy kootusti uusinta tietoa Kuopion kärkihankkeista ja muista keskeisistä asioista. Lehti puolestaan on vuosittainen englanninkielinen julkaisu, jota voinee ajatella kaupungin käyntikorttina.

– Toimitamme sitä automaattisesti keskeisille sidosryhmillemme, minkä lisäksi jokainen voi ottaa lehden käyttöönsä esitellessään Kuopiota, Soininen sanoo.

Pirhonen kertoo myös, että kaupungin päätöksiä tehdään hyvässä yhteistyössä. Vaikka joskus ajatuksia vaihdettaisiin jämäkästikin, ei erimielisyyksiin jäädä vellomaan, vaan päättäjät ja virkajohto kehittävät aluetta yksissä tuumin hyvän elämän pääkaupungiksi.

– On mahtavaa, miten kaupunki elää monista vetovoimatekijöistä. Olemme yliopistokaupunki, joka investoi ja kehittää. Meillä on vapaa-ajalle kulttuurin ja aktiviteettien kirjo sekä hyvä yhdessä tekemisen henki. Nämä kaikki yhteensä luovat kiinnostavan kokonaisuuden, Soininen summaa.

www.kuopiohighlights.fi

Kaupallinen yhteistyö

Yhteistyökumppani

Kuopion kaupunki

Tulliportinkatu 31, 70110 Kuopio
Jaa artikkeli

Tekijät

Heta Jyrälä
Mirka Happonen