Takaisin sivun yläreunaan

Hakukoneoptimointi: Optimoi itsellesi kotikenttäetu

Teksti Oodia/Heta Jyrälä | Kuvat Rouva Musta/Tiina Haring | Kaupallinen yhteistyö

Poikkeusaikoina lähellä olevien palveluiden hyödyntäminen korostuu.

Hakukoneoptimointi on monelle tuttu juttu, mutta paikallisesta hakukoneoptimoinnista (local SEO) puhutaan vielä verrattain vähän. Se on kuitenkin varsinkin kivijalkamyymälöille, ravintoloille, hammaslääkäreille tai vaikkapa putkimiehille tärkeä keino olla näkyvissä.

– Käytännössä kun ihminen googlaa ”kampaamo Kuopio” tai ”lounas Kuopio”, hän on todella lähellä ostopäätöstä. Parhaimmillaan potentiaalinen asiakas seisoo torilla ja miettii minne päin lähtisi lounaalle, kuvaa hakukoneoptimoinnin asiantuntija Joanna Niininen Sollertikselta.

Jos paikallinen hakukoneoptimointi on kunnossa, yritys nousee hakusanoilla Googlen ensimmäisen sivun kartalle. Niinisen mukaan kartalle on tärkeää päästä, sillä näillä näppäimillä ostopäätöstä tekevä haluaa myös nähdä, missä hänen etsimänsä palvelu sijaitsee.

Niininen kannustaa hakemaan omaa yritystä erilaisin hakusanoin. Hän suosittelee käyttämään yksityistä selainta eli incognito-ikkunaa, jolloin tulokseen eivät vaikuta käyttäjän aiemmat haut. Yrityksen nimellä haettaessa hakutulosten viereen ilmestyy infolaatikko, jossa näkyvät muun muassa yrityksen osoite, puhelinnumero ja aukioloajat.

– Kyseessä on Google My Business -tili. Se kannattaa ottaa ensimmäisenä haltuun ”Omistatko tämän yrityksen” takaa laitettavan hallintapyynnön kautta. Tärkeää on valita sinne oikea toimiala ja laittaa osoitetiedot kuntoon, Niininen kertoo.

Hakukoneoptimoitu yritys löytyy nopeammin, kertoo Joanna Niininen Sollertikselta.

 

Niininen kertoo vastikään laittaneensa erään ompelimon Google My Business -tilin tiedot kuntoon. Google arvosti heti sitä, että yrityksen tiedot ja toimiala korjattiin, ja nosti nopeasti yrityksen karttanäkymään. Se vaikutti myös suoraan siihen, että asiakkaat löysivät yritykseen perille paremmin. Perinteisessä hakukoneoptimoinnissa voi mennä päiviä tai viikkoja, ennen kuin tulokset alkavat vaikuttaa. Google My Business -tilin lisäksi myös verkkosivuille kannattaa tehdä optimointi yrityksen toimialalla ja kaupungilla.

– Kyseessä on samalla pika-apu, josta hakukoneoptimoinnin kehittäminen kannattaa aloittaa. Liikevaihdollisesti vaikutus on merkittävä, sillä asiakkaat löytävät joko sinut tai kilpailijasi, sanoo Niininen.

Toisena vinkkinä Niininen mainitsee, että Google pitää luotettavana sitä, että samat yhteystiedot löytyvät useammasta lähteestä. Varsinkin esimerkiksi muuton myötä kannattaa käydä internetiä läpi, ettei minnekään jää vanhoja osoitetietoja näkymään.

– Asiantuntijamme auttavat myös mielellään. Mikään ei ole yhtä hyvässä piilossa kuin yritys Googlen toisella sivulla. Alkuun pääsee ottamalla yhteyttä meihin. Esimerkiksi Hakukonekymppi-paketilla autamme optimoimaan Google My Business -tilin, verkkosivusi sekä sosiaalisen median kanavat. Saat myös analyysin millä tiedoilla näyt hakutuloksissa, vinkkaa Niininen.

Kaupallinen yhteistyö

Yhteistyökumppani

E-Sollertis Oy

Niiralankatu 16, 70600 Kuopio
Jaa artikkeli

Tekijät

Heta Jyrälä