Takaisin sivun yläreunaan

Vinkit henkilöbrändin vahvistamiseen

Teksti Oodia/Sari Kinnunen | Kuvat Pixabay

Kaikilla meillä on jo henkilöbrändi. Se koostuu niistä mielikuvista, joita muut ihmiset ovat meistä muodostaneet. Omaa brändiä voi kirkastaa ja ohjata haluamaansa suuntaan.

Ole oma itsesi

Henkilöbrändin tavoitteena on kertoa kuka olet. Olemalla oma aito itsesi tuot henkilökuvaasi vilpittömyyttä, syvyyttä ja kiinnostavuutta.

Eri kanavissa kannattaa olla läsnä omalla nimellä ja kuvalla, sillä ne kertovat sinusta ja persoonallisuudestasi tehden sinusta helposti lähestyttävän.

Tuo reilusti esiin omat parhaat puolesi. Älä kuitenkaan yritä olla muuta kuin mitä olet, sillä kyseessä ei ole rooli. Tärkeä osa tässä on itsetuntemus eli osaat sanoittaa missä loistat ja mitä haluat. Tunnista vahvuutesi ja anna niiden näkyä.

Keskity omaan aiheeseesi

Mieti mitkä asiat ovat sellaisia, joista haluat tulla tunnetuksi, ja keskity niihin. Valitse kaksi tai kolme aihetta, joista sinulla on osaamista ja näkemystä. Mitä kapeampi fokus sinulla on, sen paremmin jäät mieleen.

Löydettyäsi omat teemasi mieti valmiiksi mistä haluat kirjoittaa. Säilytä yhtenäinen linja postauksissasi. Panosta kuviin ja teksteihin, sillä laadukas sisältö tuo uskottavuutta.

Pohdi myös, missä kanavissa toivomasi kohderyhmä on ja kohdenna julkaisusi sinne. Kanava voi olla esimerkiksi Facebook, LinkedIn tai oma verkkosivu.

Erotu muista

Meillä kaikilla on jokin erikoistaito tai harrastus, jossa olemme hyviä. Oman mielenkiinnon kohde kannattaa nostaa esille itsestään kertoessa.

Tämä kyky voi tuoda lisäulottuvuutta osaamiseesi ja kertoa sinusta jotain mieleenpainuvaa. Neulontaharrastus kertoo kädentaidoista ja värisilmästä. Aktiivinen järjestötoiminta puolestaan voi antaa kuvan motivoituneesta ihmisestä, jolla on hyvät vuorovaikutustaidot.

Omaa persoonaa ja tekemistä voi tuoda esille myös videoiden avulla. Näin tunne ja innostus välittyvät seuraajalle.

Ole osa verkostoa

Oma verkosto muodostuu ajan saatossa ihmisistä, jotka jakavat samat kiinnostuksen kohteet kanssasi. Sosiaalisen median kanavat kuten LinkedIn ja Twitter mahdollistavat uusiin ihmisiin tutustumisen. Laita rohkeasti kiinnostaville ihmisille kontaktipyyntöjä henkilökohtaisen viestin kera.

Ole aktiivinen eri kanavissa ja ota osaa keskusteluihin – kommentoi, ota kantaa ja tykkää muiden julkaisuista. Tuo rohkeasti esiin oma näkemyksesi pysyen positiivisena. Kritiikkiä ei kannata pelätä, erilaisista mielipiteistä voi syntyä kiinnostavia keskusteluita.

Kehitä kärsivällisesti

Oman henkilöbrändin kehittäminen on pitkäjänteistä työtä. Se vaatii aikaa ja aktiivista tekemistä asian parissa, sillä oikotietä onneen ei ole. Alkuun joutuu tekemään työtä päämääränsä eteen ilman suurta huomiota, mutta tavoitteellinen tekeminen tuo tulosta.

Pitämällä profiilisi ajan tasalla seuraajasi tietävät mitä teet ja mitkä ovat sellaisia aiheita, joista sinulla on tietoa ja osaamista. Pikkuhiljaa saavutat tunnettuutta valitsemassasi asiassa.

Henkilöbrändi elää ja kasvaa mukanasi, joten se ei ole koskaan ole täysin valmis.

Jaa artikkeli

Tekijät

Sari Kinnunen
Viestinnän harjoittelija